Rozhovor s riaditeľom

Autor: Valerián Lukačko | 15.2.2012 o 8:59 | (upravené 15.2.2012 o 14:06) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  170x

Pôvodne som tu chcel dať len originálny prepis nahrávky, ale bol som požiadaný o to, aby tu pre väčšiu zaujímavosť bolo uvedené aj ako text riaditeľ GPUK zmenil. Takže je tu verzia, ktorú mi p. Lajčák poslal po autorizácii, keď som ho žiadal, aby svoje zásahy zvýraznil červenou farbou, no no niektorých miestach na to očividne "pozabudol"... V zátvorkách sa dozviete, čo bolo na daných miestach predtým. Ak tam vysvetlivky nie sú, tak je slovo len doplnené. Podotýkam, že rozhovor sa robil cca. 2 mesiace dozadu.

 

Čo vás viedlo k tomu, aby ste sa uchádzali o post riaditeľa na GPUK ?

Viacero faktorov. Najsilnejší bol ten, že som chcel pracovať s motivovanými žiakmi. Školský systém momentálne nie je nastavený dobre a stále menej motivuje žiakov k tomu, aby chceli niečo vedieť. Keďže môj odhad je, že väčšina motivovaných žiakov (pôvodne: „Tí motivovaní žiaci študujú“ žiadna "väčšina") študuje v tomto meste na dvoch štátnych gymnáziach a naskytla sa možnosť jedno z nich riadiť, začal som uvažovať o zmene.. Povedal som si, že je to pre mňa výzva, ktorá ma môže profesionálne posunúť ďalej. (pôvodne „Povedal som si, že je to pre mňa výzva a nakoniec sa to podarilo)

A má riaditeľ reálne možnosti na to, aby dokázal študentov motivovať ?

Riaditeľ má možnosti na to, aby usmernil učiteľov a tí by potom mali motivovať. Teraz sme vo fáze, keď spolu so zástupkyňami chodíme všetkým učiteľom na hospitácie. Chceme si urobiť obraz i analýzu stavu a keďže vieme, kam by mala škola smerovať, tak na základe zistených poznatkov chceme učiteľov viesť k modernému, efektívnemu a zaujímavému spôsobu výučby. (Komplet preformulované, pôvodne: „Chceme učiteľov usmerňovať, aby to prinieslo požadovaný efekt“)

Zaviedli ste rôzne novinky ako napríklad elektronická žiacka knižka a podobne. Čo si od toho sľubujete ?

Jednoznačne väčšiu informovanosť rodičov i žiakov a tým pádom aj ich väčšie zaangažovanie do činnosti. Podľa mňa je neskoro, keď sa rodičia pozývajú do školy až keď udalosti dospejú do disciplinárnej fázy. Týmto novým spôsobom majú rodičia aktuálny a systematický prehľad o prospechu a zanedlho aj o dochádzke svojich detí. (v autorizácii bez upozornenia úplne vyhodená veta: „Stratí sa tak možnosť keď má niekto zo žiakov slabšiu chvíľku a nechce sa mu učiť.“) Takže jednoducho ide o sprehľadnenie, vyčistenie a väčší poriadok.

Taktiež sa vykonali opatrenia proti zníženiu absencii. Prinieslo to už za tie tri mesiace nejaké preukázateľné výsledky ?

Celkovo sa dochádzka zlepšila. (Pôvodne: „Až na tretiakov by som povedal, že áno.“) Vylúčili sa neskoré príchody, a všetci chodia viac-menej načas. Podľa hodnotenia zo štvrťročnej klasifikačnej porady to až na tretiakov nevyzerá zle.

A sú prípadne nejaké veci, ktoré ste mali v pláne, no nepodarilo sa vám ich tento školský rok zatiaľ presadiť ?

Nečakal som, že bude štart taký náročný, že sa budem musieť vysporiadať s toľkými problémami a vecami z minulosti. V prvom rade musíme dať dokopy ekonomiku, keďže škola bola v zlej finančnej kondícii. Nevládli tu úplne optimálne pracovné vzťahy, čo musím riešiť tiež. V podstate až teraz po troch mesiacoch školského roka sa dostávam k činnostiam, na ktoré sa teším. A to sú veci didaktické – spoznávanie ako sa vyučuje, akí sú žiaci a akí sú učitelia. (komplet vyhodené: „Nemyslel som si, že to bude trvať až tak dlho kým sa dostanem k týmto veciam.“ )

A akým smerom plánujete školu viesť z dlhodobého hľadiska ?

Vízia je aby to bola otvorená, demokratická škola v ktorej všetci môžu rozvíjať svoje nadanie. (po autorizácii vyhodené: „Chceme tu mať nadaných žiakov, ktorí sú v prvom rade nadaní na prírodné vedy, ale v podstate na čokoľvek.“) Chceme vytvoriť podmienky, aby tu vládlo dostatočne podnetné prostredie, ktoré bude žiakov motivovať a usmerňovať, s dôrazom na čo najväčšie využitie ich potenciálu. Budeme sa samozrejme snažiť dosiahnuť nielen to, aby boli žiaci výborne pripravení na štúdium na vysokých školách, ešte viac nám záleží na tom, aby sa rozvíjala celá ich osobnosť. Aby chápali súvislosti, rozumeli histórii a vedeli si vyvodiť sociálne či politické dôsledky. Aby sa vedeli do života zaradiť ako plnohodnotné a sebavedomé osobnosti. A navyše by sme chceli tieto ciele dosahovať v príjemnej a pohodovej atmosfére. (V originále: „Navyše by sme chceli vytvoriť aj pohodovú atmosféru..“)

Takže neplánujete školu zamerať na konkrétny odbor, stále to bude všeobecné gymnázium ?

Bude to stále všeobecné gymnázium, ale naša pozornosť bude zameraná na matematiku a prírodne vedy (pôvodne len prírodné vedy, matematika doplnená až v autorizácii). Je samozrejmosťou, že škola študenta naučí dobre dva cudzie jazyky. (Celá veta pridaná bez upozornenia) Myslíme si, že v dnešnej dobe sú jazyky nevyhnutnou samozrejmosťou. Dnes sa v škole vyučujú štyri cudzie jazyky - ruský, nemecký, anglický, francúzsky, ale ak bude záujem, tak vieme pridať aj taliančinu. Taktiež chceme kvalitne vyučovať informatiku (pôvodne: „je tu informatika“), ktorú väčšina škôl učí len na používateľskej úrovni. V tejto spoločnosti však narastá potreba ľudí technického a vedeckého zamerania. Už teraz je vidno, že Slovensko ako „montovateľská“ (doplnené slovo) manipulačná krajina pomaly končí, investori stále viac berú výrobu do Číny či Rumunska. Podľa nášho názoru (doplnený celý výraz) jediné, čo môže tomuto štátu pomôcť (pôvodne: "čo môže túto republiku zachrániť") je odborná práca mysliacich a vzdelaných ľudí. A práve takých chceme na našom gymnáziu vychovať.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?