Petr Šabach: Občanský průkaz (Recenzia)

Autor: Valerián Lukačko | 23.6.2012 o 21:14 | (upravené 23.6.2012 o 21:38) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  84x

Príbeh tejto knihy sa začína koncom 60.rokov keď je kamarátom Petrovi, Medvědovi, Miťovi a Alešovi slávnostne odovzdaný občiansky preukaz. Chlapci sa pri ich odovzdávaní snažia policajnému úradníkovi rozhodiť kĺby silným stiskom a už v tomto okamihu tušia, že ich životy budú problémy s verejnou bezpečnosťou sprevádzať aj naďalej čo sa v ďalšom deji len a len potvrdzuje.

V poradí jedenásta kniha Petra Šabacha ponúka dokonalé zobrazenie socialistického režimu, ktorý v danom období  vládol v Československu. A preto sa niet čomu čudovať, že na základe tejto predlohy vznikol  rovnomenný film v réžii Ondřeja Trojana. Ten však zobrazuje len prvých 20 či 30 strán, ktoré sú na druhej strane hodnovernou kópiou knižného deja, a tak môže človek, ktorý najprv zhliadol film a až potom siahol po knihe, nadobudnúť pocit, akoby to už niekedy čítal.

Film je zakončený zobrazením toho, ako sa násťroční kamaráti snažia vyhnúť povinnej vojenskej službe, a tak hľadajú spôsob ako získať modrú knižku. Tu je okrem iného zobrazený aj tragický osud jedného z mladíkov, ktorý je ochotný dobrovoľne si zničiť zdravie, aby nemusel ísť na vojnu, no to ho v konečnom dôsledku stojí život. Príbeh v knižnom prevedení však  pokračuje ďalej a vyvíja sa až do doby po novembri 1989.

Zlo vtedajšej doby tu stelesňuje príslušník verejnej bezpečnosti  Rusňák. Je to človek v uniforme, ktorému je dovolené všetko, a tak táto postava symbolizuje neprávosti páchané vtedajším režimom od policajnej brutality a šikanovania až o vyhodenie zo štúdia či práce.

Kniha však obsahuje aj mnoho vtipných pasáži pri ktorých sa čitateľ neubráni smiechu. K takým okrem iného patrí časť, keď sa v Prahe natáča film Temné slunce. Komparz zložený z mladých rebelov má na demonštrácii napadnúť policajtov, ktorých hrajú naozajstní štátni príslušníci. Rozzúrený dav to však zoberie ako pomstu za všetko zlo, a členov polície poriadne zmláti a bitku si doslova užije.

Čitateľa taktiež pobavia básne od literárnej postavy Aleša, ktoré sú vložené počas celého plynutia deja knihy. V závere vyplýva, že ich autorom je Aleš Kovanda.  Rovnako pozitívne sa dá hodnotiť aj celkové grafické spracovanie knihy. To pripomína školský zošit v presne takom zobrazení, ako existoval práve za obdobia socializmu.

Celkovo na mňa kniha Občanský průkaz pôsobí celkom dobrým dojmom, príbeh je veľmi zaujímavý a dokáže priblížiť atmosféru doby, v ktorej sa odohráva, a taktiež sa čitateľ nenudí, keďže kniha ponúka aj pomerne dosť zábavných pasáži. Takže určite odporúčam na prečítanie.

Dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci