Petr Šabach: Občanský průkaz (Recenzia)

Príbeh tejto knihy sa začína koncom 60.rokov keď je kamarátom Petrovi, Medvědovi, Miťovi a Alešovi slávnostne odovzdaný občiansky preukaz. Chlapci sa pri ich odovzdávaní snažia policajnému úradníkovi rozhodiť kĺby silným stiskom a už v tomto okamihu tušia, že ich životy budú problémy s verejnou bezpečnosťou sprevádzať aj naďalej čo sa v ďalšom deji len a len potvrdzuje.

V poradí jedenásta kniha Petra Šabacha ponúka dokonalé zobrazenie socialistického režimu, ktorý v danom období vládol v Československu. A preto sa niet čomu čudovať, že na základe tejto predlohy vznikol rovnomenný film v réžii Ondřeja Trojana. Ten však zobrazuje len prvých 20 či 30 strán, ktoré sú na druhej strane hodnovernou kópiou knižného deja, a tak môže človek, ktorý najprv zhliadol film a až potom siahol po knihe, nadobudnúť pocit, akoby to už niekedy čítal.

Film je zakončený zobrazením toho, ako sa násťroční kamaráti snažia vyhnúť povinnej vojenskej službe, a tak hľadajú spôsob ako získať modrú knižku. Tu je okrem iného zobrazený aj tragický osud jedného z mladíkov, ktorý je ochotný dobrovoľne si zničiť zdravie, aby nemusel ísť na vojnu, no to ho v konečnom dôsledku stojí život. Príbeh v knižnom prevedení však pokračuje ďalej a vyvíja sa až do doby po novembri 1989.

Zlo vtedajšej doby tu stelesňuje príslušník verejnej bezpečnosti Rusňák. Je to človek v uniforme, ktorému je dovolené všetko, a tak táto postava symbolizuje neprávosti páchané vtedajším režimom od policajnej brutality a šikanovania až o vyhodenie zo štúdia či práce.

Kniha však obsahuje aj mnoho vtipných pasáži pri ktorých sa čitateľ neubráni smiechu. K takým okrem iného patrí časť, keď sa v Prahe natáča film Temné slunce. Komparz zložený z mladých rebelov má na demonštrácii napadnúť policajtov, ktorých hrajú naozajstní štátni príslušníci. Rozzúrený dav to však zoberie ako pomstu za všetko zlo, a členov polície poriadne zmláti a bitku si doslova užije.

Čitateľa taktiež pobavia básne od literárnej postavy Aleša, ktoré sú vložené počas celého plynutia deja knihy. V závere vyplýva, že ich autorom je Aleš Kovanda. Rovnako pozitívne sa dá hodnotiť aj celkové grafické spracovanie knihy. To pripomína školský zošit v presne takom zobrazení, ako existoval práve za obdobia socializmu.

Celkovo na mňa kniha Občanský průkaz pôsobí celkom dobrým dojmom, príbeh je veľmi zaujímavý a dokáže priblížiť atmosféru doby, v ktorej sa odohráva, a taktiež sa čitateľ nenudí, keďže kniha ponúka aj pomerne dosť zábavných pasáži. Takže určite odporúčam na prečítanie.

Valerián Lukačko

Valerián Lukačko

• Počet článkov:  66